Hundutbildning

Ledamöter

Maria Strand, Karlskrona ordförande
Carina Frisk Karlshamn
Sara Olsson  Olofström
Karina Berggren Ronneby

Distriktsstyrelsens kontaktperson
Ingrid Lindfalk

Hundutbildningsgruppens ansvar är att:

  • Sprida information från centrala hundägarubildningsgruppen till lokalklubbar.
  • Stimulera och stödja lokalklubbars hundägarutbildning i den omfattning som fordras, samt vara behjälplig i olika frågor.
  • Fungera som samordnare av utbildning inom distriktet, exempelvis gällande instruktörsutbildning eller specialkurser.
  • Inhämta information från lokalklubbar och lyfta fram viktiga frågor till centrala hundägarutbildningen.

Arrangera möten med klubbarnas hundägarutbildningsgrupper

  • Arrangera möten för klubbutbildningsledare 1-4 gånger per år. Dessa träffar hålls i syfte att sprida information och byta erfarenheter. Utbildningsbehovet i klubbarna inventeras för att ligga till grund för planering och eventuell samordning av utbildningar inom distriktet.
  • Inventera huruvida klubbarna lyckas ta emot alla som vill gå hundägarutbildning och arbeta för att platser ska erbjudas alla som önskar.

Centrala konferenser för distriktens hundägarutbildning

  • Delta i centrala konferenser som arrangeras för distrikten.
  • Delta i dialogmöten med ledamot i utskottet för hundägarutbildning.

Instruktörsutbildning

  • Arrangera, alternativt samordna instruktörsutbildning vid önskemål eller behov.
  • Arrangera, alternativt samordna specialkurser inför instruktörsutbildning vid önskemål och behov.
  • Administrera instruktörsutbildning i följande:
    • Lagerhålla bevis och märken vilka beställs från kansliet.
    • Utse examinatorer i samråd med kursansvarig till instruktörsexamination.
    • Skriva under instruktörscertifikat/bevis.
    • Skicka bevis och märken till kursledare som håller instruktörsutbildning.

Vidareutbildning för instruktörer och lärare

  • Inventera behov av instruktörsutbildning inom distriktet.
  • Arrangera vidareutbildning av instruktörer och lärare på lokalklubbar och i distrikt.
  • Arrangera symposier och liknande mötesplatser för att stimulera till vidareutveckling.

Centrala utbildningar

  •  Anmäla, prioritera och rekommendera deltagare till lärarutbildning. Rekommendationen skall vara protokollförd i distriktsprotokoll.
  • Anmäla prioritera och rekommendera deltagare till övriga centrala utbildningar.

Samarbete med Studiefrämjandet

  • verksamhetsplanering.
  • administrativa möjligheter.
  • pedagogisk kompetens.